СТЕМ активност – Желите ли на пиће?

Људи, чак и када нема ризика, посежу за природним производима и развијају аверзију према храни која садржи адитиве. Иако немају сазнања о ризицима адитива за храну, они и даље имају уверења о безбедности хране или о безбедности хемикалија које се користе у храни.

STEM activities „It’s time for tea!“

ДА ЛИ ЗНАТЕ?

Чај – црни, зелени, биљни или воћни је освежавајуће пиће и најстарији напитак на свету. Након воде, чај је најзаступљеније пиће у свакодневном животу. Употреба чаја има многобројне здравствене предности, а као помоћно средство може се користити код упала, као антиоксиданс или приликом мршављења. Од узгајања и производње чаја живи око милион малих узгајивача.

Сваког 21. маја обележава се Међународни Дан Чаја са циљем подизања свести код људи у свету о важности чаја за рурални развој и одрживост живота у тим подручјима, као и допринос чаја циљевима одрживог развоја.

„IT’S TIME FOR TEA!“

Да ли чај може да буде ацидо-базни индикатор? Да ли чај садржи тaнин?

Ово су само нека од питања која смо покушали да истражимо у СТЕМ активности „It’s time for tea“. У наставку следе слике и видео направљени током ових активности али и упуство како да сами изведете ове огледе.

Оглед бр. 1 – Чај као ацидо-базни индикатор

Опис огледа: Скувајте чај и сачекајте да се охлади. Након тога сипати исте количине чаја у четири стаклене чаше. У прву чашу додајте мало сирћета, у другу мало лимуновог сока, у трећу мало соде-бикарбоне, а четврту оставите као контролну пробу. Оглед можете поновити и са више врста чајева. Ми смо користили црни, зелени, ртањски чај и чај од камилице.

Запажања: Посматрајте промену боје чаја у односу на контролну пробу. Да ли се мења боја и како?

Објашњење:

Долази до промене боје чаја, при додавању сирћета, лимуновог сока или соде-бикарбоне.

Ове промене боје настају зато што чај садржи молекуле антоцијанина. Антоcијанини су пигменти који се налазе у биљкама, цвећу и воћу. Дају им ружичасту, црвену, плаву и љубичасту боју. Постоје у различитим хемијским формулама, обојеним и безбојним, што зависи од pH вредности. Лимунов сок садржи лимунску и друге киселине, тако да његовим додавањем у чај добија се киселији раствор pH<7  и видљива промена боје. Додавање слабе базе као што је амонијум хидроксид или натријум хидрогенкарбонат, раствор постаје базнији pH>7  и долази до друге промене боје.

Оглед бр. 2 – Доказивање тинина у црном чају

Опис огледа: Скувајте чај и сачекајте да се охлади. Сипајте исте количине чаја у две стаклене чаше. Прва чаша са чајем је контролна проба а у други додајте мало гвожђе(III)- хлорида.

Запажања: Да ли се променила боја чаја након додавања гвожђе(III)- хлорида и како?

Објашњење

У овој активности, чај потамни када су присутни joни гвожђа(III), прелазећи из бледо браон у црну, до појаве боје мастила. Једињења одговорна за ову промену су полифеноли, који реагују са јонима гвожђа(III). Чај садржи бројне полифеноле, укључујући танине који му дају горчину, а пример ових полифенола је гална киселина и њени деривати, који су део структуре неколико танина.  Гална киселина реагује са јонима гвожђа(III) да би се формирао гвожђе пирогалат, црни нерастворљиви комплексни јон.

ПОСЕТА “ХЕМОФАРМУ“ У ВРШЦУ

Ученици трећег и четвртог разреда наше школе, образовног профила техничар за хемијску и фармацеутску технологију, су у оквиру наставе у блоку посетили фабрику лекова „Хемофарм“ у Вршцу. Ова компанија је једна од водећих на фармацеутском тржишту Србије и највећи српски извозник лекова. Обишли смо погоне за израду чврстих форми лекова, стерилних производа, инфузионих раствора, инјекционих препарата и лиофилизата . Упознали смо се са контролисаним условима рада у фармацеутској индустрији, аутоматским дозирањем сировина, уређајима за хомогенизацију, гранулацију  и стерилизацију , радом аутоклава, аутоматским пуњењем, паковањем и етикетирањем. Видели смо како се производи контролишу и чувају. Сазнали смо да је начин вођења евиденције о спроведеној процедури веома важан. Нашим ученицима је  ово  била изузетна прилика  да спознају реалан обим производње ове компаније и да у пракси виде оно што су научили.

У граду Вршцу смо посетили стару апотеку на степеницама из 1784. године и сазнали како су некад прављени лекови. На путу ка Вршцу видели смо ветропарк у Алибунару. Уживајући у лепотама крајолика, дискутовали смо о алтернативним изворима енергије, њиховим предностима и недостацима.

UPCYCLING У ХУМАНЕ СВРХЕ

Учесници пројекта „Надциклирам – околину санирам“ су применили искуства са
радионица и направили неке предмете, који су продати у току хуманитарне акције наше
школе. Направљени су привесци за кључеве и наруквице од пертли, торбе за куповину од
старих мајица, перница од каталога и старих новина. Било нам је драго да стечена
искуства поделимо са другима и да направљене предмете искористимо у хумане сврхе.


Кроз неколико фотографија смо желели да и вама покажемо како лако можете да
направите торбу за куповину од старе мајице са принтом.

Обавештење за ванредне ученике

ОБАВЕШТЕЊЕ О ПРОМЕНИ ТЕРМИНА

ОБЈАВЉИВАЊА РАСПОРЕДА

ПОЛАГАЊА ИСПИТА

Обавештавају се ванредни ученици да ће распоред полагања испита за јунски рок бити објављен до 22.5.2023. године до 15.часова.

Распоред полагања писмених испита остаје непромењен и одржаће се:
5.6.2023. године (понедељак) у 13:00 часова –писмени испит из српског језика и
књижевности
6.6.2023. године (уторак) у 13:00 часова – писмени испит из математике
7.6.2023. године (среда) у 13:00 часова – писмени испит из енглеског језика

КРЕАТИВНА ТЕХНОЛОГИЈА ЗА ХУМАНИТАРНИ БАЗАР

Чланови секције „Креативна технологија“ су на радионицама направили украсне кутије. Користили су кутије од ципела и паковања слаткиша. Улепшали су их бојама и цветним салветама користећи декупаж технику. Ове кутије су искоришћене за продају на хуманитарном базару, који је одржан у галерији Културног центра Чукарица.

САСТАНАК ВРШЊАЧКОГ ТИМА О ПРОЈЕКТНОМ УЧЕЊУ И ИСКУСТВИМА СА ПРОЈЕКАТА

У петак,12.маја 2023. године одржан је састанак на коме је било речи о многим лепим активностима ђака током рада на пројектима. Састанку су присуствовали чланови Вршњачког тима и ученици II- 9, Славка Љиљак, проф. социологије и грађанског васпитања, педагог Слађана Ђурић Радовановић и  координатор тима Бојана Станкић.

У одличној атмосфери, ученици су погледали неколико филмова- примере дигиталног приповедања из пројекта STORIES THAT MATTER TO US.

Ове школске године у оквиру пројекта било је многих инспиративних активности, и како се ближимо крају пројекта, задатак је да филмове-радове ђака поделимо са други ученицима у школи. ( то је фаза 4- ФАЗА ДЕЉЕЊА –  Share phase).

Гледали смо филмове који се баве образовањем, мотивацијом, срећом, здрављем, екологијом, спортом, смањењем сиромаштва и глади у свету.

Сви филмови су и анализирани, развила се дискусија о значају тема и порука филмова, као и о техничким добрим и лошим решењима. Своје утиске о најбољем филму ученици су забележили и на посебним папирима. Ево неколико утисака:

  • Срећа може бити све, за сваког је другачија.
  • У филму се говори и да материјална богатства нису главна за срећу, да и богати плачу.
  • Сви филмови су врло поучни, и сваки је јединствен, а сви нагоне на размишљање.
  • Филм о мотивацији и концентрацији има лошији звук, али одличну поруку.
  • Филмови нас наводе да размишљамо о вредностима у животу, и како можемо другима да помогнемо, на пр.
  •  Највећа срећа је наше здравље, породица и друштво. Богатство је кад имате љубав.
  • Филм о орјентирингу нам говори о значају рекреације, хобија, бављења спортом…колико је лепо и важно боравити више у природи. Концепт филма је добар, слике одличне, али звук је слабији.
  • Филмом о сиромаштву и глади у свету сазнали смо и како можемо да помогнемо, малим гестовима и донацијом.

Као закључак, овај састанак Вршњачког тима многима се допао, јер су у опуштеној атмосфери и на занимљив начин представљени филмови- радови ученика, којима су вршњаци аплаудирали због лепих идеја и великог уложеног труда.

No Images found.

ПОСЕТА ДКЦБ-у , изложби „ЕСТЕТИКА ИГРЕ“ и учешће на креативној радионици

На позив ликовног уредника ДКЦБ-а , Лидије Сеничар, 8.маја 2023. године група ученика наше школе

, у пратњи проф. Снежане Лилић и проф. Бојане Станкић,  посетила је ДКЦБ и изложбу „ ЕСТЕТИКА ИГРЕ“.

„Уметност је лековита“- речи Лидије Сеничар уз добродошлицу, увеле су нас у чудесан свет изложбе удружења „Пиктум“, које се годинама бави изучавањем, очувањем и обучавањем старих заната и уметности.

Кроз изложбу су нас водиле Сузана  Стаматовић, ликовни педагог и Дина Грујичић, вајар. Представиле су нам радове ученика њиховог атељеа –као визуелни документ о животу и одрастању. Могли смо видети и чути појединости о мотивима –од флоре, фауне до портрета, како су истраживали и примењивали одређене ликовне технике поступно, кроз игру.

На изложби је представљен и посебан пројекат који је трајао 5 дана за полазнике од 12 до 17 година- кроз креативну драму, где  је стављен акценат на недостатак фокусираности у раду и на тренутну дигиталну еру у којој млади живе и стварају.

Дина Грујичић нам је врло мотивисано говорила о вајарским техникама и радовима ученика, од којих су многи били и награђивани у нашој земљи али и у иностранству.

Затим су ученици имали дивну прилику да учествују у креативној радионици под називом : „Путовање“. Ликовни педагог, Сузана Стаматовић, им је све поступно објашњавала и кроз путовање возом, у коме су читали писма и имали посебне улоге, они су на папиру стварали ликовно дело… Резултати рада су изузетни.

  • Видело се да ученици уживају у раду, у посебном приступу и размени идеја и стваралаштву- сложиле су се у оцени и Снежана Лилић и Бојана Станкић.
  • Било ми је веома занимљиво, остао сам без речи пред мини скулптурама глава, и портретима који су били неки апстрактни, неки реалистични, али сваки другачији. Иако нисам баш љубитељ модерне уметности, морам признати да су ови радови веома креативни. – утисци су Луке Вукашиновића, ученика IV/7.

Овај излазак у ДКЦБ, сви учесници програма доживели су као прави мелем за душу, после немилих догађаја који су обележили почетак маја.    „Уметност је лековита!“

Радионица „Путовање“ и стручно вођење кроз изложбу „Естетика игре“ – Дечји културни центар Београд

No Images found.

ЕTWINNING ПРОЈЕКАТ Diet inspectors (Инспектори за исхрану)

Рад на пројекту се заснива на раду у транснационалним и националним тимовима са наставницима – менторима који ће подржати и оснажити ученике да критички анализирају популарне дијете. Такође, ученици ће анализирати индустријске и природне прехрамбене производе, медијске чланке и донеће закључке о предностима и недостацима сваке дијете и колико су оне заиста здраве.

У оквиру пројекта ћемо се бавити и одговорити на неколико важних питања:

  1. Колико су популарне дијете заиста здраве?
  2. Шта је уравнотежена дијета?
  3. Да истраже значења као што су: хранљиве материје и енергија
  4. Да наведу неке популарне дијете
  5. Да критички размишљају : Колико су оне здраве за људе? Колико су оне здраве за нашу планету?
  6. И онда, да урадимо анализу исхране како би се направила нутритивна процена анализом образаца у смислу квантитета и нутритивног квалитета конзумиране хране и мерењем укупне потрошње енергије и отиска хране.

На крају ће развити интерактивну дигиталну књигу која ће укључити све њихове резултате и савете за здраву и уравнотежену исхрану.

Аутори пројекта:

Гордана Пешић, Хемијско-прехрамбена технолошка школа, Београд, Србија

Панајота Јеоргопуло, ЕПАЛ Напфактос, Напфактос, Грчка

Време реализације пројекта:

Током школске 2022/2023. године 

Циљеви пројекта:

Током реализације овог пројекта, надамо се да ће наши ученици: 

– унапредити своју основну и медијску писменост

– објединити знање кроз проналажење, одабир и евалуацију дигиталних извора

– подићи свест о здрављу повезаном са еколошким, економским и образовним аспектима

– донети свесне изборе у исхрани

– развити компетенције као што су критичко мишљење, креативност, комуникација, сарадња (4Cs)

– креирајте квалитетан садржај користећи ICTs and Web 2.00 tools

– постићи 21. Вештине.

План реализације пројекта:

Новембар: 

  • одабир ученика и њихово додавање нa Twinspace-у након потписивања родитељских уговора; 
  • прављење профила и представљање ко је ко;
  • eSafety правила; 
  • конкурс за лого.

Децембар: 

  • дистрибуција задатака:
  • креирање транснационалних тимова; 
  • листа популарних дијета које ће сваки тим анализирати од
    јануара до марта: 
  • анализа популарне дијете; 
  • анализа природних и индустријских производа, експериментални рад

Април: 

  • дизајнирање заједничке интерактивне дигиталне књиге са резултатима, савети

Мај:

  • Коначна евалуација (од стране наставника и ученика), дисеминација

Евалуација и дисеминација ће такође учествовати током имплементације пројекта.

Састанци онлајн наставника и дискусије о WhatsApp-у ће се често одржавати како би се разговарало о могућим препрекама; 

Састанци учесника (ученици и наставници) ће се одржавати сваког месеца како би присуствовали презентацијама стручњака или презентовали налазе или анализирали медијске чланке који се односе на наше теме.