ИСХОДИ УЧЕЊА | |
Општи опис квалификације | Техничар за оперативну форензику припрема и врши узимање узорака на терену, израђује и учествује у изради и у анализи документације са места догађаја, лабораторијским испитивањима и обради резултата а све уз поштовање законске регулативе из области форeнзике, стандарда и релевантних прописа из делокруга свога рада. Обучен је за: рад са прибором, опремом и уређајима који се користе у оперативној форензици; припремање и спровођење процеса узорковања; руковање узорцима; припрему и анализу узорака према налогу, обраду и припрему резултата за израду извештаја према прописаним процедурама и упутствима којe се користе у оперативној форензици. Вешто комуницира у различитим контекстима и делотворно на једном страном језику, активно доприносећи неговању културе изражавања; продуктивно примењује математичке моделе, техничка и технолошка знања и информационо-комуникационе технологије (ИКТ) у решавању проблема; ефикасно учи, усавршава се и развија своју каријеру; активно учествује у иницирању и реализацији пројеката који доприносе добробити заједнице и одрживом развоју. Активно доприноси неговању толеранције, људских права и културне традиције и баштине у оквиру организације и у различитим социјалним контекстима; одговоран је према сопственом здрављу и спреман да се укључи у активности усмерене ка очувању окружења у којем живи и ради. Ниво општих и стручних знања, вештина, способности и ставова у оквиру стечених компетенција, Техничару за оперативну форензику омогућава запошљавање и наставак школовања. |
Компетенције | – Припрема и обезбеђивање места узорковања; – Спровођење процеса узорковања, прикупљања и документовања доказа на месту догађаја; – Спровођење анализа и лабораторијских испитивања узорака у складу са прописаном процедуром; – Припрема делова документације и учешће у обради и анализи података у оперативној форензици; – Примена прописа и стандарда поступања у области форензике и мера безбедности и здравља на раду; – Кључне компетенције[1]. |
По стеченој квалификацији, лице ће бити у стању да: | |
Знања | – објасни прописане процедуре за узимање узорака са места догађаја; – разликује прибор, опрему, уређаје и инструменте за спровођење узорковања по радном налогу; – објасни начин и услове чувања узорака, поступке паковања, обележавања, конзервирања и транспорта узорака; – објасни поступак фиксирања пронађених трагова и прикупљања доказа са места догађаја; – објасни процес скицирања и израде техничког цртежа места узорковања; – објасни процес снимања и фотографисања материјала са места догађаја, као и преузимање фото и видео материјала са сигурносних камера стамбено-пословних објеката; – опише лабораторијски прибор, опрему и принципе рада апарата и инструмената, који се користе у оперативној форензици за лабораторијско испитивање узорака; – објасни принцип рада уређаја са интегрисаним софтвером; – разликује врсте и карактеристике реагенаса; – објасни поступак форензичких лабораторијских метода испитивања узорака; – објасни значај одржавања уредности и чистоће радног места у лабораторији; – објасни параметре испитиваних величина; – наведе принципе рада са форензичким збиркама и базама података; – упоређује обрађене резултате са референтним вредностима из форензичких каталога; – објасни безбедносну процедуру тока информација и података; – објасни прописе и дужности у раду са овлашћеним службеним лицима; – опише начине поступања са отпадом у складу са издатим упутствима за заштиту животне средине; – опише начин употребе средстава и опреме за личну заштиту на раду; – наведе стандарде и прописе и објасни значај њихове примене за безбедност на раду, заштиту здравља, заштиту животне средине и заштиту од пожара. |
Вештине | – припрема и користи прибор, опрему, уређаје и инструменте за узорковање и проверава њихову исправност; – врши узимање узорака према прописаним процедурама и упутствима; – врши фиксирање пронађених трагова као и прикупљање доказа са места догађаја према прописаним процедурама и упутствима; – врши поступке паковања, обележавања, конзервирања, чувања и транспорта узорака; – обележава, скицира и израђује технички цртеж места узорковања; – снима, фотографише, израђује фото-документацију, преузима фото и видео материјал са сигурносних камера стамбено-пословних објеката са лица места и места узорковања; – користи прибор, опрему, уређаје и инструменте при форензичким лабораторијским испитивањима; – врши анализу узорака према налогу и примењује прописане методе испитивања које се користе у оперативној форензици; – одржава уредно радно место у лабораторији; – евидентира резултате форензичких испитивања; – користи податке добијене уређајима са интегрисаним софтвером; – врши обраду резултата према налогу и припрема их у одговарајућем облику за извештаје; – претражује базе података према прописаним процедурама и упутствима; – прати безбедносну процедуру тока информација и података; – примењује основна начела професионалне етике; – примењује прописе и дужности у раду са овлашћеним службеним лицима; – поступа са отпадом у складу са издатим упутствима за заштиту животне средине; – ефикасно примењује све прописане мере безбедности и заштите здравља на раду, заштите животне средине и мере заштите од пожара за Техничара за оперативну форензику; – ефикасно примењује информационе технологије за прикупљање података, у реализацији задатака и вођењу евиденција; |
Вештине | – успешно управља процесом учења, унапређује своју каријеру и компетенције на основу сопственог искуства и сарадње са колегама; – делотворно и вешто комуницира и активно доприноси неговању културе језичког изражавања; – делотворно комуницира на једном страном језику у професионалном и ван професионалном контексту; – креативно и продуктивно примењује техничка, технолошка, информатичка знања и математичке моделе; – одговорно и продуктивно учествује у животу организације и друштвеном животу. |
Способности и ставови | – самостално, одговорно, уредно и прецизно обавља послове из оперативне форензике у складу са стандардима квалитета; – организује сопствени рад и/или рад мање групе и одговоран је за избор поступака и средстава за сопствени рад и/или рад других; – ефикасно планира и организује време и активности поштујући рокове; – уочава проблеме и учествује у њиховом решавању и у оквиру нестандардних послова; – прилагођава се на промене у радном процесу и условима на терену; – испољава љубазност, комуникативност и флексибилност у односу са сарадницима; – испољава аналитичност и објективност при обављању послова техничара за оперативну форензику; – испољава иницијативу и предузимљивост у ванредним условима; – поштује мере безбедности на радном месту и на терену; – релевантно и благовремено подноси извештај по обављеном радном задатку. – испољава позитиван однос према значају спровођења прописа и важећих стандарда у раду, као и према професионалним нормама и вредностима; – испољава позитиван однос према функционалности и техничкој исправности опреме, уређаја и инструмената које користи при обављању посла; – промовише вредности сарадње у професионалном и животном окружењу и доприноси култури уважавања и сарадње; – испољава одговоран однос према здрављу и заштити околине и спреман је да се на том пољу ангажује; – иницира учење, активно и одговорно учествује у целоживотном учењу. |
Начин провере остварености исхода учења | Праћење развоја и напредовања ученика у достизању исхода и стандарда постигнућа, као и напредовање у развијању компетенција обавља се формативним и сумативним оцењивањем. Оцењивање је описно и бројчано. Бројчане оцене ученика су: – одличан (5), – врлодобар (4), – добар (3), – довољан (2) и – недовољан (1). Оцена недовољан (1) није прелазна оцена. Оцењивање се остварује применом различитих метода и техника (пројектни, радни задаци и сл.). Сумативно се оцењује на полугодишту, крају школске године и на стручној матури. |
[1] На основу Правилника о општим стандардима постигнућа за крај општег средњег образовања и средњег стручног образовања у делу опште образовних предмета („Службени гласник РС“, бр. 117/13).