Хуманитарна акција „Школа добрих људи“

Поводом Дечје недеље, као  и 9.октобра, националног Дана давања, под слоганом  „Школа добрих људи“, Вршњачки тим ХПТШ покренуо је акцију солидарности, те су од 1.до 10.октобра 2019. ђаци сакупљали хуманитарну помоћ (књиге, школски прибор, играчке, одећу, слаткише и сл.) са циљем да је поклоне деци без родитељског старања.

10.октобра 2019. волонтери: Анита и Теа, ученице II/3 и Николина, уч.I/3, у пратњи професорке Бојане Станкић и вероучитеља Срећка Пантелићa, посетили су Дом за децу без родитеља у Звечанској улици и предали сакупљену помоћ.

И на овај начин, развијањем осећања хуманости и солидарности, Вршњачки тим наше школе  жели да се ученици супротставе насиљу и насилничком понашању, како у школи тако и ван ње.

Хвала свима који су дали свој прилог, јер се и на овај начин учи, и делом показује, како да будемо добри људи!

Прочитај више…

Периодни систем елемената-учење кроз игру картама

На позив наставнице хемије Јелене Муцић, 3.октобра 2019. године  ученици ХПТШ и наставница Миленија Јоксимовић приказали су ђацима старијих разреда ОШ „Младост“ једну занимљиву активност-како да лако и брзо науче симболе хемијских елемената и њихова својства кроз игру картама.
У оквиру актуелног пројекта у нашој школи, а поводом обележавања 150-е годишњице првог периодног система Димитрија  Мендељејева, Валентина Јовић, Катарина Жарковић и Давид Спасић, ученици  III-4, о атомском и масеном броју, агрегатном стању елемената, као и како елементи реагују једни са другима, ученици су својим млађим друговима помоћу врло живописних и упечатљивих едукативних карата лако објаснили карактеристике хемијских елемената, и то и на српском и на енглеском језику. Тако су повезали и обновили претходно стечено знање из физике и хемије и научили и неке можда нове корисне речи и изразе на енглеском језику.
Ова активност се основцима веома допала, а ми смо их позвали да нам се придруже на наредном Еколошком фестивалу науке ХПТШ у ДКЦБ-у који припремамо за новембар.

Градско такмичење у стоном тенису

На градском такмичењу у стоном тенису, које је одржано 3. и 4. октобра 2019. женска екипа – Зорана Ристивојевић, ученица II-3  и Теодора Ћулибрк, уч. I-2  освојиле су ПРВО МЕСТО и ЗЛАТНЕ МЕДАЉЕ!

У појединачној конкуренцији, Зорана је овом приликом освојила четврто место.

Честитамо ученицама и њиховој наставници Зденки Латиновић.

Европски дан језика-26. септембар

Ученици наше школе имали су и ове године прилику да учествују у занимљивим активностима које су биле организоване 26. септембра у нашем граду. У Скупштини града, канцеларија Савета Европе организовала је радионице о европским језицима, где су наши ђаци Андреа Рајичић, Валентина Јовић, Давид Спасић и Ненад Милетић били запажени учесници.
У Кнез Михајловој улици, Француски институт, институт Сервантес и Гете институт отворили су широм врата за посетиоце, представљајући своје језике и културу, а могли су се видети и штандови других европских земаља: Аустрије, Словачке, Словеније, Данске, Грчке итд.
Кроз квиз питања, игре речима, брзалице и сличним вежбама, ученици су стекли увид и о сличностима и различитостима језика и култура народа Европе.
Тог дана, у Фондацији Темпус, у оквиру конкурса за стицање европске језичке ознаке, пројекат-иницијатива „If I were an element“ наставнице енглеског језика Бојане Станкић, један је од похваљених примера добре праксе.

Покренут нови пројекат-Our Earth, Our Responsibility

О  ПРОЈЕКТУ

The project is aimed at raising the awareness of students about the important role of environmental protection. It will explain the possible climate change and its impact on biodiversity .
We wil use accessible examples from their environment . The activity of searching information and changing to more responsible behavior will be encouraged. The expected results are awakening in young people the desire to act on creating and maintaining small green areas in their close environment.
Students will make a short presentation of the green areas in their hometown,they will tell about recent climate changes and the consequences of them. They will show the good example -extinct speciesthat has returned to their natural habitat . And, all together, we will continue the good work with landscaping initiatives. The educational benefits for students will be better communication skills with writing, grammar and vocabulary knowledge in English language.

ЦИЉЕВИ

– raising the awareness of students about the important role of environmental protection
– encourage communication with peers from other countries in English language about the environmental topic
-practise writing , grammar, vocabulary and verbal communication  in  English
– improving the joint use of computer and foreign language skills
-develop skills and do activities about creation and preservation of green areas

РАДНИ ПОСТУПАК

– making a short presentation of the green areas in their hometown.
– gathering of pitches, growing them up and planting young trees
-highlighting important dates related to the conservation and creation of new green areas
– telling stories about recent climate changes in their homeland and the consequences of them.
-promoting activities about restricting the use of plastic bags, collecting plastic caps for charity purposes and separate waste collection
– showing the good example – extinct species that has returned to their natural habitat.
– landscaping of the schoolyard
– writing letters in English
– making presentations in English
-making a video during an excursion and Interview in English with a representative of the naturally  protected center for presentation and promotion of successful activities

ОЧЕКИВАНИ РЕЗУЛТАТИ

– awakening in the young people the desire to act on creating and maintaining small green areas in close environment – school, courtyard, neighborhood.
-improving English knowledge and skills among students involved in the project
– planted young trees from the collected pits
– created green corner at school

– a video about environmental cause
– e-book with stories about climate change
– padlets with pictures

etw_certificate_197165_sr

 

Нови пројекат-Healthy Generations

О пројекту

In this project, students will learn about food and healthy habits to maintain human health. This is by first identifying the human body and its components and digestion process, and then identify the food groups and characteristics of each group. And to identify the diseases caused by the lack or increase of some nutrients, in addition to the importance of daily exercise.

ЦИЉЕВИ
1-to explore many aspects around „food“ so to understand its relation with their growth and health.
2- To be encouraged to make more conscious food choices.
3-To raise awareness about healthy eating and improve their habits.
4- To improve their English language and ICTS skills

РАДНИ ПОСТУПАК
1. Activity 1 – „Let us introduce each other and showcase our schools and countries“. The Padlet offers  every student the same / own presents and his own (web pages, games, social sites, applications, etc.)
2. Activity 2 – „I and my body.“ Students will express parts of the human body and its components in different ways. Stories, songs, drawings …… Students will share their stories with their partners and in each country there will be an exhibition of 3 caricatures from each country. Students will decide which  means to choose.
3. Activity 3 – „My Food Groups“. The students will be organized in a multi-national team and a small number of sites will be devoted to research on the food issue (one team will look at food for construction, another team will search for energy food, one will look for a group of food for prevention, another team will discuss the importance of water and mineral salts) . After that, the teams will be asked to evaluate peer work and use the Tricider tool to w.

ОЧЕКИВАНИ РЕЗУЛТАТИ
E-magazine with articles on various issues related to project theme, posters, infographics, caricature stories, etc E-book with healthy meal plans and recipes for healthy snacks doing these students they will demonstrate their  awareness of the subject and will improve their health habits, increase physical activity, improve their English language and ICT. The results will be evaluated and students will be
rewarded. The results of the project will be posted on the Facebook page of the school and on the school’s web page and in various other contexts (teacher meetings, parent meetings, and student
meetings)

etw_certificate_198073_sr